محققان کانادایی سلولهای انسولین ساز را از خون خود بیماران تولید کردند

23 نوامبر 2020- تیمی از محققان دانشگاه آلبرتا می گویند رویکرد آنها در معکوس کردن دیابت در موش ها موفقیت آمیز بوده است و اکنون آنها امیدوارند که این روش برای انسان نیز کاربردی شود.

این تیم به رهبری دکتر James Shapiro، توانسته است به طور دائمی دیابت را در موش ها معکوس کند و اکنون به دنبال آزمایش های انسانی است.

این فرایند شامل استفاده از خون خود شخص و تبدیل آن به سلولهای جزایر مولد انسولین می باشد.

دکتر جیمز شاپیرو ، سرپرست پژوهشگران دانشگاه ادمونتون، در گفتگو باCTV News ، گفت: بنابراین اکنون در نقطه ای هستیم که می توانیم با اطمینان سلولهای مولد انسولین را از خون بیمارانی که به دیابت نوع 1 یا نوع 2 مبتلا هستند، تولید کنیم و ما این کار را در چند ماه گذشته در آزمایشگاه مرتبا انجام داده ایم. قرار دادن این سلول ها در بدن موش های دیابتی، سبب معکوس شدن دیابت آنها شد تا جایی که در اصل دیابت آنها بهبود یافت.

دکتر شاپیرو در درمان ابتکاری دیابت پیشتاز بوده است، او 20 سال پیش روشی را ابداع کرد که شامل تولید سلول های جدید انسولین ساز با استفاده از جزایر اهدا کنندگان اعضا و پیوند آنها به بیماران دیابتی بود.با این حال، سلول های تولید شده از جزایر اهداکنندگان گاهی اوقات توسط بدن فرد گیرنده رد می شدند، بنابراین باید از داروهای ضد رد پیوند قوی استفاده می شد که عوارض جانبی قابل توجهی داشتند. این مشکل با استفاده از سلول های بنیادی جدید برطرف شد.

دکتر شاپیرو گفت: اگر بیماران سلولهای خودشان را دریافت کنند، دیگر بدن آنها سلولهای جدید را رد نمی کنند. باید داده های اولیه بر روی انسانها و به طور ایده آل با انجام این روش بر روی تعدادی از بیماران ارائه شود تا به جهانیان نشان دهیم که این امکان وجود دارد و این روش ایمن و موثر است.با این حال، قبل از اینکه این روش درمانی به طور گسترده در دسترس بیماران قرار گیرد، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/nov/canadian-researchers-say-they-have-found-a-diabetes-cure.html